Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
Επιθυμώντας να σας καταστήσουμε κοινωνό για την κατάσταση των δημοσίων νοσοκομείων από πλευράς στελέχωσης, αρκεί μόνο να αναφέρουμε ότι η χώρα μας είναι πλέον στην τελευταία θέση των χωρών του ΟΟΣΑ, διαθέτοντας το μικρότερο αριθμό νοσηλευτών αναλογικά με τους γιατρούς (0,61 νοσηλευτής για 1 γιατρό), με αντεστραμμένες τις ευρωπαϊκώς ισχύουσες αναλογίες.
Τα ζητήματα που επιθυμούμε ως ομοσπονδία των νοσηλευτών των δημοσίων νοσοκομείων να σας θέσουμε υπόψιν, είναι αδρομερώς τα ακόλουθα:
- Άμεση πρόσληψη Νοσηλευτών, μιας και οι αθρόες συνταξιοδοτήσεις της τελευταίας πενταετίας αποψίλωσαν σε σημείο τραγικό τις δομές του ΕΣΥ.
- Δημιουργία κλάδου Νοσηλευτών ΕΣΥ κατά το πρότυπο του κλάδου Ιατρών και Φαρμακοποιών, κάτι που θα λύσει πολλά εσωτερικά προβλήματα της κοινότητας των νοσηλευτών, όπως ειδικό σύστημα αξιολόγησης, ειδικό μισθολόγιο, κάλυψη κενών με το θεσμό της δυνητικής εφημερίας. Όπως είναι γνωστό, σε όλα τα ελληνικά δημόσια νοσοκομεία απασχολούνται μερικές χιλιάδες νοσηλευτών των κατηγοριών ΠΕ και ΤΕ, υπαγόμενοι άπαντες οργανικώς στις οικείες νοσηλευτικές υπηρεσίες. Αναμφίβολα πρόκειται περί ενός ομοιογενούς συνόλου υπαλλήλων, ήτοι ενός ολόκληρου κλάδου, που παρέχει τις υπηρεσίες του κάτω υπό ιδιαίτερες συνθήκες απασχόλησης. Ενόψει των παραπάνω χαρακτηριστικών και προκειμένου να καταστεί ευχερέστερη η γενική ρύθμιση παντός ζητήματος που άπτεται της άσκησης του νοσηλευτικού επαγγέλματος στα δημόσια νοσοκομεία ή της εν γένει υπηρεσιακής κατάστασης των δημοσίων υπαλλήλων – νοσηλευτών, προτείνεται η δημιουργία ενός ειδικού κλάδου Νοσηλευτών. Την συγκεκριμένη ανάγκη δημιουργίας ειδικού κλάδου νοσηλευτών είχε, εξάλλου, διαβλέψει και ο νομοθέτης του Νόμου 2071/1992, πλην όμως η σχετική εξουσιοδοτική διάταξη του άρθρου 102 του ως άνω Νόμου ουδέποτε εφαρμόστηκε από την κανονιστικώς δρώσα διοίκηση. Σήμερα πιστεύουμε ακράδαντα, ότι οι συνθήκες έχουν ωριμάσει πλήρως για την δημιουργία του ειδικού κλάδου των νοσηλευτών, δια σχετικής νομοθετικής διάταξης που θα προβλέπει την έκδοση είτε Προεδρικού Διατάγματος, είτε Υπουργικής Απόφασης. ΠροτεινόμενηΡύθμιση: «Συστήνεται κλάδος Νοσηλευτών – Νοσηλευτριών σε όλα τα δημόσια νοσοκομεία και λοιπούς φορείς που εποπτεύονται από το Υπουργείο Υγείας. Με Κοινή Απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Υγείας ρυθμίζονται οι όροι ένταξης των υπηρετούντων υπαλλήλων στον κλάδο, οι όροι απασχόλησης, το καθεστώς υπηρεσιακών μεταβολών, οι μισθολογικές απολαβές, ζητήματα εκπαίδευσης και κάθε άλλη λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος».
- Ολοκλήρωση και επικαιροποίηση των νέων Οργανισμών των Νοσοκομείων και εν συνεχεία άμεση διενέργεια κρίσεων για τους προϊσταμένους οργανικών μονάδων επιπέδου Διεύθυνσης και Υποδιεύθυνσης και των Προϊσταμένων Τμημάτων, ώστε να εγκαταλειφθεί η αναξιοκρατική πρακτική των αναθέσεων.
- Αποφυγή του θεσμού της απασχόλησης των νοσηλευτών με «μπλοκάκι», μιας και οι χιλιάδες κενές θέσεις μόνιμων νοσηλευτών μπορούν να καλυφθούν άμεσα από τις χιλιάδες των ανέργων μας πανελλαδικά.
- Θεσμοθέτηση με Υπουργική Απόφαση (Ν 3868/2010) του καθορισμού των νοσηλευτικών καθηκόντων και αρμοδιοτήτων, κάτι που έχει ήδη σχεδιαστεί από την αρμόδια διεύθυνση Επαγγελματιών Υγείας του Υπουργείου.
- Ολοκλήρωση της μεταρρύθμισης των υπηρεσιών ψυχικής υγείας με την ανάπτυξη κοινοτικών υπηρεσιών (Κέντρα Ψυχικής Υγείας, κινητές Μονάδες, ψυχιατρικές κλινικές σε Γενικά Νοσοκομεία, Μονάδες Επανένταξης και Αποκατάστασης). Επανασχεδιασμό της Τομεοποίησης. Εξασφάλιση της επαρκής χρηματοδότησης των Μονάδων ψυχικής υγείας και επαναδιαπραγμάτευση του Μνημονίου συνεργασίας Λυκουρέντζου – Αντόρ. Μετασχηματισμό των εναπομεινάντων μεγάλων ψυχιατρικών νοσοκομείων. Ενίσχυση της λειτουργίας των ΚΟΙΣΠΕ για την επαγγελματική αποκατάσταση των ψυχικά ασθενών.
- Εξορθολογισμός του πλαισίου διαχείρισης των κυτταροστατικών φαρμάκων, τόσο από πλευράς δημόσιας υγείας και ασφάλειας, όσο και από πλευράς οικονομίας, μιας και ελλείψει κεντρικών μονάδων διάλυσης, οι εργαζόμενοι υφίστανται τις μεταλλαξιογόνες και θανατηφόρες παρενέργειες των ουσιών αυτών και βέβαια, εκατομμύρια ευρώ χάνονται στα δημόσια νοσοκομεία.
- Διασφάλιση της λειτουργίας των Μονάδων της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας με σχετική πρόβλεψη για την κάλυψη των λειτουργικών τους αναγκών, μέχρι την πλήρη κάλυψή τους από τις ΥΠΕ. Έκδοση των σχετικών Οργανισμών και των εσωτερικών κανονισμών λειτουργίας κατόπιν διαβούλευσης με τους επιστημονικούς θεσμικούς φορείς (ΠΙΣ, ΕΝΕ, κλπ). Ενίσχυση των δομών της ΠΦΥ με τη θεσμοθέτηση της ειδικότητας του Κοινοτικού Νοσηλευτή και εκσυγχρονισμός του λειτουργικού της πλαισίου.
- Αύξηση του αριθμού των νοσηλευτικών ειδικοτήτων, έναν θεσμό που χρήζει ευρύτερης αναβάθμισης από το 1985 που νομοθετήθηκε. Οι νοσηλευτικές ειδικότητες προσδιορίσθηκαν δυνάμει των διατάξεων του άρθρου 5 παρ. 2 του Νόμου 1579/1985, που ορίζουν τα εξής : «Για τους νοσηλευτές και νοσηλεύτριες ορίζονται οι παρακάτω ειδικότητες: α) Ειδικότητα νοσηλευτικής παθολογικής. β) Ειδικότητα νοσηλευτικής χειρουργικής. γ) Ειδικότητα νοσηλευτικής παιδιατρικής. δ) Ειδικότητα νοσηλευτικής ψυχικής υγείας. Με Π.Δ. που εκδίδεται με πρόταση του Υπουργού Υγείας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων και του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων ύστερα από γνώμη του ΚΕ.Σ.Υ., μπορεί να ορίζονται και άλλες νοσηλευτικές ειδικότητες». Δοθέντος ότι από το έτος 1985, οπότε και ετέθησαν σε ισχύ οι προαναφερθείσες διατάξεις, μέχρι και σήμερα έχουν πλέον παρέλθει περίπου τριάντα (30) χρόνια, κατά την διάρκεια των οποίων η επιστήμη της Νοσηλευτικής έχει εξελιχθεί και έχουν ανακύψει νέα πεδία εξειδίκευσης, κρίνεται επιβεβλημένη η χρήση των εξουσιοδοτικών διατάξεων προκειμένου να διευρυνθεί και να επικαιροποιηθεί ο κατάλογος των νοσηλευτικών ειδικοτήτων, ώστε να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες απαιτήσεις της άσκησης του νοσηλευτικού επαγγέλματος και τις σύγχρονες ανάγκες της αποτελεσματικής λειτουργίας όλων των δομών παροχής υπηρεσιών υγείας.
- Άμεση ένταξη στο ΕΣΥ των νοσοκομείων με κληροδοτηματικό χαρακτήρα, ώστε να τερματιστεί η αυθαιρεσία των δοτών εκπροσώπων των Διοικητικών Συμβουλίων των πάλαι ποτέ ευεργετών. Έτσι, παρότι τα νοσοκομεία αυτά βασίζονται εξολοκλήρου στον κρατικό προϋπολογισμό τόσο από πλευράς συντήρησης και λειτουργίας, όσο και από πλευράς μισθοδοσίας του προσωπικού τους, συχνότατα οι εκπρόσωποι του κληροδοτήματος παρεμβαίνουν κατά τη διαδικασία της ιεραρχικής εξέλιξης των στελεχών όλων των υπηρεσιών και ναρκοθετούν την εν γένει λειτουργία των εν θέματι ιδρυμάτων.
- Συμμετοχή νοσηλευτών στις τομεακές επιτροπές ψυχικής υγείας. Στην περίπτωση β΄ της παραγράφου 6 του άρθρου 3 του Νόμου 2716/1999 απαλείφεται η φράση «νοσηλευτές με ψυχιατρική ειδικότητα». Στο τέλος της ως άνω παραγράφου 6 προστίθεται περίπτωση δ΄ ως εξής: δ) Νοσηλευτές με ειδικότητα στη Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας ή μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών συναφούς αντικειμένου, οι οποίοι ορίζονται μετά από γνώμη της Ένωσης Νοσηλευτών Ελλάδος (ΕΝΕ) με τους νόμιμους αναπληρωτές τους.
- Συμμετοχή νοσηλευτών στο Παρατηρητήριο Άνοιας. Στην παράγραφο 3 του άρθρο 1 του Νόμου 4316/2014, προστίθενται στη σύνθεση του Παρατηρητηρίου δύο επιπλέον μέλη Νοσηλευτές, με ειδικότητα στη Νοσηλευτική ψυχικής υγείας ή μεταπτυχιακό στην ψυχική υγεία και εμπειρία σε υπηρεσίες ψυχικής υγείας, κατόπιν εισήγησης από την ΕΝΕ. Η συμμετοχή Νοσηλευτών στη σύνθεση του Παρατηρητηρίου είναι απαραίτητη διότι ο ρόλος τους στη φροντίδα των ασθενών με Άνοια είναι εξαιρετικά σημαντικός. Πρόκειται για τον επιστήμονα υγείας, ο οποίος είναι δίπλα στον ασθενή περισσότερο από κάθε άλλον και έχει συλλογική εικόνα της κατάστασης υγείας του ασθενή, των αναγκών και των προβλημάτων του.
- Συμμετοχή νοσηλευτών στη σύνθεση της Διαρκούς Επιτροπής για την περιγεννητική φροντίδα. Στην παράγραφο 7, του άρθρου 2 4316/2014, προστίθεται στη σύνθεση της Διαρκούς Επιτροπής για την περιγεννητική φροντίδα Νοσηλευτής/τρια κατόπιν εισήγησης από την ΕΝΕ. Έχει εκπροσώπους μεταξύ άλλων και των Μαιών, επειδή όμως πρόκειται για επιτροπή με αντικείμενο την παρακολούθηση της παρεχόμενης περιγεννητικής φροντίδας στη χώρα, τη συλλογή των στοιχείων που την αφορούν, συμπεριλαμβανομένων αυτών που συλλέγονται από τους διεθνείς οργανισμούς, την επεξεργασία αυτών, την εισήγηση μέτρων για τη βελτίωση της παρεχόμενης περιγεννητικής φροντίδας, τη συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Υγείας για την κατάρτιση του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για την περιγεννητική φροντίδα, καθώς και τη γνωμοδότηση επί όλων των θεμάτων που αφορούν την περιγεννητική φροντίδα η συμμετοχή Νοσηλευτή/τριας με εμπειρία σε Τμήματα Νοσηλείας Νεογνών είναι αναγκαία.
- Προϊστάμενοι Μαιευτικών – Γυναικολογικών τμημάτων. Στο άρθρο 55 παρ. β του Νόμου 4316/2014. Είναι δικαιολογημένο να προΐσταται σε Μαιευτικά Τμήματα Μαία, αλλά όχι και στα Γυναικολογικά. Η διάταξη αναφέρει «… Μαιευτικών Γυναικολογικών κλινικών ή τμημάτων…». Ως εκ τούτου ζητάμε να απαλειφθεί η λέξη «Γυναικολογικών».
- Λειτουργία Τομέων Νοσηλευτικών Υπηρεσιών σε επίπεδο Υποδιεύθυνσης. Στην παράγραφο 2 του άρθρου 8 του Νόμου 2889/2001 προστίθεται εδάφιο ως εξής: Οι Τομείς των Νοσηλευτικών Υπηρεσιών των Νοσοκομείων του ΕΣΥ λειτουργούν σε επίπεδο Υποδιεύθυνσης. Με αυτή τη διατύπωση θα είναι σαφή ότι ο Τομέας ταυτίζεται με την Υποδιεύθυνση και ανάλογα οι Τομεάρχες με τους Υποδιευθυντές. Προς το παρόν αυτό δεν είναι διατυπωμένο σε νόμο, παρά μόνο στους Οργανισμούς των νοσοκομείων, όσων έχουν εκδοθεί τελευταία, με αποτέλεσμα σε αυτούς που δεν υπάρχει η συγκεκριμένη διατύπωση (τους παλιούς οργανισμούς) να κινδυνεύουν να τους περικοπεί το επίδομα Υποδιευθυντή.
- Για τα Διοικητικά Συμβούλια νοσοκομείων προτείνουμε: Στο πλαίσιο πάντα της αναβάθμισης του ρόλου των νοσηλευτικών υπηρεσιών, ως των πλέον νευραλγικών στο οργανόγραμμα των νοσοκομείων, την εκ νέου καθιέρωση της συμμετοχής των διευθυντών τους στα συλλογικά όργανα διοίκησης διασυνδεόμενων και μη νοσοκομείων. Προς τον σκοπό αυτό χρήζει τροποποίησης η διάταξη της παραγράφου 4 του άρθρου 7 του Νόμου 3329/2005.
- Για τα Επιστημονικά Συμβούλια των νοσοκομείων προτείνουμε η περίπτωση «η» του άρθρου 9 του Νόμου 3329/2005 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, να αντικατασταθεί ως εξής: Έναν Νοσηλευτή ΠΕ ή ΤΕ ή Μαία ή Επισκέπτρια Υγείας με βαθμό τουλάχιστον Γ’, που εκλέγεται από όλους τους νοσηλευτές και μαίες του Νοσοκομείου με τον αναπληρωτή του.
- Απόφοιτοι ΑΣΝΕΕΣ: Προσφάτως ετέθησαν σε ισχύ οι ρυθμίσεις του άρθρου 50 περ. 3 του Νόμου 4305/2014, δυνάμει των οποίων ορίστηκε ότι «οι απόφοιτοι της Ανωτέρας Σχολής Νοσηλευτριών Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού (τετραετούς φοίτησης), οι οποίοι αποφοίτησαν από το 1993 μέχρι και το 2013 αποκτούν την άδεια ασκήσεως επαγγέλματος της Νοσηλεύτριας». Οι εν λόγω διατάξεις, πέραν του φωτογραφικού χαρακτήρα τους, έρχονται σε πλήρη αντίθεση με την σχετικώς κείμενη νομοθεσία ως και τα νομολογιακά πορίσματα των υπ’ αριθμ. 4813/1995 και 1102/2008 Αποφάσεων του ΣτΕ. Ως εκ τούτου οι επίμαχες πρωτοφανείς νομοθετικές ρυθμίσεις, τις οποίες ακολούθησε η ομοίως πρωτοφανής υπ’αριθμ. Π.Υ/οικ. 110/14-01-2015 Εγκύκλιος του Υπουργού Υγείας (ΑΔΑ : Ω221Θ-Ρ20), θα πρέπει άμεσα να καταργηθούν με νομοθετική διάταξη.
- Στις προκηρύξεις του ΕΚΑΒ να υπάρξει μεγαλύτερη ποσόστωση Νοσηλευτών ΠΕ/ΤΕ, με απώτερο στόχο την αναβάθμιση της παροχής επείγουσας προνοσοκομειακής φροντίδας.
Με δεδομένη τη διάθεση της ΠΑΣΥΝΟ-ΕΣΥ για ευδόκιμη συνεργασία, παραμένουμε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση, αναμένοντας άμεσα τις δικές σας ενέργειες.
Με τιμή,
για το Διοικητικό Συμβούλιο
Ο Πρόεδρος Ο Γ. Γραµµατέας
Αριστείδης Δάγλας Γεώργιος Αβραμίδης